
Gemeenteschool Knokke : onze missie
Wij streven naar kwaliteitsvol onderwijs waarin elk kind wordt uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen. Met een ambitieus en kennisrijk curriculum leggen we de lat bewust hoog, terwijl we er tegelijk voor zorgen dat alle leerlingen deze doelen kunnen bereiken. Door gebruik te maken van bewezen effectieve didactische methoden, bouwen we systematisch aan een sterke kennisbasis en essentiële vaardigheden.
In een warm en veilig schoolklimaat begeleiden we onze leerlingen naar steeds hoger niveau. We geloven dat elk kind kan schitteren wanneer het de juiste ondersteuning krijgt. Daarom bieden we gerichte begeleiding waar nodig en extra uitdaging waar mogelijk.
We koesteren hoge verwachtingen en stimuleren onze leerlingen om ambitieuze doelen na te streven. Onze school staat voor kwaliteit, groei en succes voor alle leerlingen, ongeacht hun startpunt.
Dit alles doen we vanuit de krachtlijnen van ons pedagogisch project : uitblinken in kwaliteitsvol onderwijs, gelijke kansen, respect voor diversiteit, en maatschappelijke betrokkenheid. We bereiden onze leerlingen voor op een toekomst waarin ze met vertrouwen hun plaats kunnen innemen in de samenleving, gewapend met een stevige kennisbasis en de vaardigheden om levenslang te blijven leren en groeien.
Talenten ontwikkelen
Wij stimuleren onze kinderen om al hun talenten en mogelijkheden te ontdekken ongeacht hun startpunt. Ze krijgen gelijke kansen om onderzoekend veel te leren en hun eigen persoonlijkheid te ontwikkelen.
We leren hen creativiteit in denken en doen en leren hen om er van te genieten om zichzelf en anderen te laten schitteren.
Onze kleuters en kinderen ontdekken en ontwikkelen hun breinkrachten (executieve functies). De kinderen leren reflecteren en na te denken over denken en leren.
We nemen hen letterlijk mee op pad buiten onze schoolmuren om betrokkenheid te stimuleren met de wereld en maatschappij rondom hen.
Zelfstandigheid
Wij leren onze kinderen vol zelfvertrouwen verantwoordelijkheid te nemen en te geloven in zichzelf. We begeleiden de kinderen via zelfredzaamheid naar zelfstandigheid.
We leren onze kinderen om het leren zelf in handen te nemen. Ze leren plannen en vooruit te denken. Onze kinderen leren na te denken voor ze iets doen.
De kinderen ontwikkelen vaardigheden en werkgeheugen om goed met een taak aan te vangen en hun aandacht te focussen en door te zetten ook als het wat moeilijk gaat.

Respect
Wij zetten ons in om onze kinderen kritisch te leren nadenken en beleefd en eerlijk te zijn en zelfrespect te ontwikkelen.
We verwachten een brede kijk en een open geest van kinderen, ouders en schoolteam en respect voor diversiteit en verschillende levensbeschouwingen.
We oefenen onze kinderen in het reflecteren over hun gedragingen en de invloed van gedragingen op anderen.
We staan op respectvolle, beleefde communicatie met iedereen die betrokken is bij onze school. Kinderen leren respect te tonen voor de eigen materialen, de schoolmaterialen en de spullen van de anderen.
We werken bewust aan gewenst gedrag en verwachten van ouders een gelijkaardig en gelijkwaardig engagement voor aanleren van respectvolle, beleefde, vriendelijke, veilige en verantwoordelijke gedragingen en attitudes.
Welbevinden
Wij streven naar kinderen die gelukkig zijn en met plezier en een positieve ingesteldheid naar school komen, die zich goed in hun vel voelen en weten dat fouten maken mag!
Als schoolteam prikkelen we de leergierigheid van de kinderen en werken we aan leerplezier. Door onze brede basiszorg en differentiatiemogelijkheden zorgen we voor succeservaringen bij alle leerlingen.
Voor cognitief sterk functioneren leerlingen en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zorgen we voor aangepaste, uitdagende en verrijkende materialen en methodieken zodat ook zij leerplezier blijven ervaren.
We leren onze kinderen sterk in hun schoenen te staan. We leren dat emoties tonen en reguleren zeer belangrijk is. Alle emoties mogen er zijn, maar elke emotie kent zijn plaats en tijd.
